1. Etappe 1 Pieterburen - Winsum 17 januari 2015

17 januari 2015 - Pieterburen, Nederland

Pieterburen-WinsumLopers: Ingrid, Cindy, Jowien en Annemieke

Zaterdagochtend 11.00 Harderwijk...eh...Ermelo... Waar nou??Er gingen aardig wat appjes aan vooraf voordat we allemaal echt op de juiste plek zouden aankomen. Hoewel dat met Jowien en CIndy altijd een verrassing blijft. Maar dat later... Zaterdag 11.15 sharp gingen we op weg naar Pieterburen.Een heeeeeeele lange rechte weg naar het Noorden waarvan we op een gegeven moment allemaal dachten "Nu houdt de weg op, nu vallen we van de aarde af". Maar nee, uiteindelijk kwamen we om 13.00 aan in Garnwerd. Het pittoreske dorpje waar onze Bed&Breakfast stond. Daar de ene auto geparkeerd en met de andere auto door naar Pieterburen.

Nadat we een foto hadden gemaakt bij de startpaal van het pad zelf, waarop staat dat het echt vanaf daar 497 kilometer naar Maastricht is, zijn we met dikke jassen, mutsen en goede wandelschoenen op weg gegaan. Het weer was prachtig, zonnetje, droog maar wel koud. Na even wat gedoe met de GPS van Pluis, deze in de rugzak gedaan en die van Ingrid gevolgd, want het zoeken van die wit-rode vlaggetjes bleek nog best lastig. Over een boerenlandweg langs de weilanden liepen we heerlijk.
Bij een bospad checkte Ingrid net haar GPS, en op dat moment moesten we ook hard links, kronkelweggetje over, over wiebelige tegels langs het water, stukje door het weiland om vervolgens uit te komen op de weg waar we net al liepen... Meneer Pieterpad, niet grappig!

Gelukkig daarna een heel stuk lekker doorgelopen en na zo'n 9 kilometer een pauze ingelast boven op een brug. Banaan, kitkat, en nieuwe batterijen ( in de GPS wel te verstaan, niet in ons....) erin en hop, door. In het dorpje voor Winsum hadden we de eerste pleisterplak, in een bushokje. Blaar 1 en 2 bij Cindy.
Daarna met hulp van een zeer vriendelijke inwoner in bestelbus ( die ons 4 dames zag zoeken...) het vervolg gevonden. Wie zoekt er ook op een muur, waarnaast een ienie-mienie gangetje loopt? Slingerend door het dorpje en vervolgens verder kwamen we uiteindelijk in Winsum.  Een gezellig dorpje, tenminste, zo zag het eruit. Einde etappe 1!!

Maar onze B&B was 4 kilometer verder, dus dooooooor!Rond 16.00 kwamen we uit het dorpje Winsum en liepen we tegen een weiland aan. Groot hek ervoor, schapen daarachter en....een krukje bij het hek... En Ingrid was zo grappig om te zeggen dat de GPS zei dat we dat weiland door moesten. En dat bleek geen grap...Allemensen, Pieterpad, blubberpad! En overal bordjes `Toegestaan te wandelen`. Ja, met lieslaarzen aan ja! Modder, schapenpoep, hekken waar we overheen moesten, een ware survival of the fittest werd het. Maar wat hebben we vreselijk gelachen... Gelukkig hebben we de foto´s nog.
Aan het einde van de weilanden zei de GPS dat we nog 2,5 kilometer hoefden, dat leek weinig. Maar het schemerde al, het werd kouder en de weg slingerde. Die molen die we in de verte zagen wilde maar niet dichterbij komen. Die laatste kilometers waren zwaar. Maar met hoofdlamp, gele reflectoren om onze armen, benen die we niet meer voelden en de mutsen tot onze neus, kwamen we om 17.30 eindelijk aan bij onze B&B. We made it!!

Daar werden we allerhartelijkst ontvangen door de heer des huizes. Een wat oudere man die vol enthousiasme ons het huis liet zien, onze kamers wees, ons vol passie vertelde over hoe we de wc moesten doortrekken én ons een goede tip gaf waar we konden eten.
Lekker andere kleren aan ( nog nooit zulke rode benen gezien als die van Jowien en Pluis) , vol afgrijzen naar onze gore schoenen gekeken ( welke Cindy nog aan moest want andere schoenen vergeten....) en een kamer-verbouwing ( 2 keer een 3-persoonskamers, da's niet gezellig, dus hop, 1 bed naar de andere kamer) zijn we vertrokken in het altijd bruisende Garnwerd. Tijdens het wandelen al een klein restaurantje gespot, 't Woaterbrugje', waar we heerlijk hebben gegeten.Na een speurtocht naar extra dekens, een warme ( Jowien) , een warme/koude ( Pluis), een koude ( Ingrid) en geen douche ( Cindy) in onze pyjama ons bed in geploft om daar niet meer uit te komen. Om 22.30 gingen de lampjes letterlijk en figuurlijk uit....

De volgende ochtend besloten niet nog 15 kilometer lopen ( want de 4 kilometer naar Garnwerd was al de 2 etappe) want onze spieren weigerden echt dienst. Vooral de tintelende voeten, en de spieren in ruggen. Ook wij zijn geen 20 meer...;-)

Om 9.00 ontbijt wat werkelijk heerlijk was. Ontvangst met een bakje met vers fruit en daarna keuze uit vers zelf gebakken brood, yoghurt, krentenbrood, beschuit, allerlei soorten jam ( appel met thijm is erg lekker!) en koffie en thee, en verse jus.Nog even zitten kletsen met de dame des huizes. We besloten daar ter plekke om de volgende route andersom te lopen zodat we weer in deze B&B konden slapen.

Via nog wat foto-momentjes die we gisteren vergeten waren te maken op weg naar huis.
Pluis voorop samen met Ingrid in een blauwe FORD FOCUS... Bij Lelystad eraf, nadat Jowien en Cindy ons al kletsende inhaalden en heel hard doorreden naar...Almere...
Want ze volgden toch de blauwe auto??
We zouden bij de Mac in Harderwijk nog koffie drinken, maar die staat even in de wacht...
:-D